Nyheter

MOTOMAN hanteringsrobotar i show business

15. juni 2018

Konst och teknik i skön förening

När den framgångsrika internationella artisten UliK uppträder på scenen, åtföljs han ofta av en Motomanrobot från Yaskawa.

Vid den 39: e världsfestivalen för Morgondagens cirkus i Paris i februari 2018 erhåll UliK innovationspriset Cirque du Soleil. (Foto: Christophe Chaumanet)

I över 30 år har Ulrich Kahlert lyckats på internationella scener under scennamnet UliK. Hans specialitet är "extraordinära saker". Ofta tillsammans med egenhändigt konstruerade redskap som jet-drivna inlineskridskor. Särskilt spännande är hans uppträdande med riktiga industrirobotar. De svänger artisten och hans akrobatiska kollegor flera meter upp i luften. UliK var den första artisten någonsin att introducera denna typ av robot till scenen så tidigt som 2007.

Därför blev det Motoman
Vägen dit var ojämn:

- På 90-talet var även begagnade robotar helt enkelt för dyra - och de hade enorma styrsystem, säger UliK.

Utöver detta krävde den speciella uppgiften en hög grad av flexibilitet. Och majoriteten av tillverkarna med sina robotar konstruerade för industriell användning kunde inte erbjuda sådan flexibilitet. Konstnären hittade äntligen en lösning när Yaskawa lånade honom en Motomanrobot med en nyttolast på 150 kg.

- Det gick förvånansvärt bra, berättar UliK, jag var bara tvungen att bygga ett scenstruktur som klarade en vikt på flera ton.

Idag använder UliK två av sina egna robotar från MOTOMANs MH-serie med nyttolast på 200 och 280 kg. Monterade på en mobil plattform, som UliK själv konstruerat, kan de lätt transporteras och sättas upp. Robotmodellen är särskilt bra på att snabbt accelerera vid korta rörelser. Dessutom kan de utrustas med ett brett sortiment av verktyg - i det här fallet, till exempel stora japanska trummor.

Snabb och enkel programmering
UliK uppskattar inte bara den effektiva hårdvaran i sina robotar, utan även deras styrteknik som möjliggör enkel och snabb programmering.

- Mellan olika uppdrag och speciellt för show-to-order har vi ofta lite tid att omprogrammera roboten. Därför måste jag se och programmera roboten på plats, säger UliK.

För honom är det en återkommande utmaning. Programmeringen av en fem minuters show tar bara en dag.

Att på ett pålitligt sätt beräkna och programmera alla avstånd och rörelser är en självklarhet för UliK och hans tekniska och konstnärliga kolleger:

- Vi har aldrig haft en enda incident under de senaste elva åren, för att vi arbetar ansvarsfullt med robotarna, säger han, och gör en intressant jämförelse: Med robotarna är det som med lejonträning i en bur. På grund av deras enorma styrka krävs också viss försiktighet.

Den nya tekniska möjligheten för säkerhet med samarbetsrobotar är verkligen inget alternativ för UliK. En beröringskänslig robot passar helt enkelt inte för deras ändamål.

En effektiv kombination
För Ulrich Kahlert, alias UliK, är konst och teknik en oskiljaktig enhet och "en kombination som är bra för vår tid". Hans framgång med publiken ger honom rätt, liksom hans erkännande av showen och cirkusverksamheten. I februari 2018 mottog en av hans nuvarande föreställningar vid den 39: e världsfestivalen för morgondagens cirkus (Festival Mondial du Cirque de Demain) i Paris 
priset "Cirque du Soleil Innovation Prize".